Najlepszą metodą przepowiedzenia przyszłości jest zaprojektowanie jej.
— Alan Kay
Cele i korzyści stosowania coachingu MLC
„Jeśli dasz komuś rybę to nakarmisz go na jeden dzień a jeśli nauczysz łowić ryby to nakarmisz go na całe życie”. Nawiązując do tego cytatu, coaching jest praktyczną nauką prowadzoną pod okiem doświadczonego nauczyciela.
Celem coachingu jest wsparcie klienta w osiąganiu celów jakie sobie stawia. Coach staje się swego rodzaju „przewodnikiem” wspierającym klienta w realizowaniu zaplanowanych zadań. Coach nie wykonuje i nie działa za klienta, tak samo jak trener sportowy nie rozgrywa meczu za sportowca. Zadaniem coacha jest dostarczać narzędzia, uczyć nowych umiejętności, zachowań, a jeśli jest taka potrzeba, pomagać w przekraczaniu ograniczających przekonań, odkrywaniu wspierających wartości. Coach pomaga klientowi w poszukiwaniach odpowiedzi, kierunków zmian i działań zwiększających jakość jego funkcjonowania.
Korzyści dla organizacji
- realizacja celów indywidualnych w zgodzie z celami organizacji,
- wsparcie organizacji we wprowadzaniu zmian (reorganizacje, restrukturyzacje, łączenie się firm…) z uwzględnieniem kultury organizacyjnej i otoczenia biznesowego,
- rozwiązanie problemów i sytuacji kryzysowych,
- wsparcie w tworzeniu wizji rozwoju,
- budowanie efektywnych zespołów zadaniowych,
- systemowe wsparcie kluczowych pracowników np. w schemacie: szkolenie – follow-up – coaching.
Korzyści dla klienta indywidualnego
- dostosowanie tempa wprowadzania zmian do swoich możliwości;
- skoncentrowanie się na osiągnięciu celów WAŻNYCH dla klienta;
- indywidualne dobranie narzędzi i sposobów realizacji zadań;
- czerpanie z bogatego doświadczenia coacha;
- doskonalenie umiejętności przywódczych, menedżerskich , skutecznego zarządzania zespołem;
- efektywne podejmowanie decyzji;
- skuteczniejsze motywowanie siebie i innych;
- udoskonalenie umiejętności komunikowania się z innymi ludźmi;
- poprawienie relacji z przełożonymi i podwładnymi;
- podniesienie jakości wystąpień publicznych;
- rozwinięcie kreatywności;
- efektywne planowanie, stawianie celów, organizacja czasu;
- radzenie sobie ze stresem, sytuacjami konfliktowymi, własnymi emocjami.