Kiedy wybrać coaching osobisty, a kiedy biznesowy?

Dr hab. Mirosława Huflejt – Łukasik – twórczyni Szkoły Coachingu i Pracy z Grupami MLC:
Nierzadko słyszę powyższe pytanie od osób zainteresowanych szkoleniami z obszaru coachingu. Zawsze wtedy odpowiadam, że są dwa główne modele pracy coacha – “gabinetowy”, gdzie zazwyczaj  Klientem jest prywatna osoba, a tematy dotyczą życia osobistego i zawodowego. Drugi to coaching doradczy w biznesie, kiedy coach, a raczej  konsultant korzystający także z coachingu, pracuje na rzecz organizacji i jej pracowników, wykorzystując zarówno coaching indywidualny, jak i zespołów. Co jest jednak kluczowe: nie ma  i nie powinno być różnicy w podstawowych kompetencjach coacha, który pracuje we własnym gabinecie z klientem indywidualnym, a coacha, który pracuje na rzecz organizacji. Coach powinien potrafić pracować z każdym celem klienta.  Weźmy na przykład managera, który przychodzi do coacha prywatnie do gabinetu, ale pracuje nad celami zawodowymi. Różnicą jest tylko wybór – czy coaching zaoferowała mu organizacja, czy sam zdecydował się na rozwój w tej formule. Sprowadza się do tego, kto płaci za ten proces. Sposób pracy podczas sesji, narzędzia, z których skorzysta coach, będą te same.
Są oczywiście specjalizacje. Coach pracujący na rzecz organizacji musi być też ekspertem z wiedzą użyteczną dla organizacji i odpowiednim doświadczeniem. Wynika to z faktu, że coaching dla firm jest zwieńczeniem pracy doradczej, wynika z przeprowadzonych konsultacji. Eksperckość – oprócz udziału w dobrym programie kształcącym coachów/liderów,  może wynikać z wiedzy ze studiów, i/albo z dotychczasowego doświadczenia zawodowego – bycia liderem, HRowcem, sprzedawcą, psychologiem. Warto jednak pamiętać, że pracę na rzecz organizacji i własną eksperckość w tym względzie też trzeba rozwijać, na przykład poprzez zdobywanie doświadczenia najpierw w małych i średnich firmach, by w perspektywie pracować z dużymi organizacjami.
Jest jeszcze inna odrębna ścieżka, gdzie coaching łączy się nierozerwalnie z wiedzą specjalistyczną. Wtedy jest też uzasadnienie dla specjalistycznego programu – zdobywasz zarówno uniwersalną wiedzę coachingową plus specjalizujesz się w wybranym obszarze, na przykład sportu czy dietetyki.
Zaletą Studium Coachingu MLC  jest to, że uczymy kompleksowo coachingu, tak by nasi absolwenci mogli rozwijać różne ścieżki zawodowe. Zawsze powtarzam, że uczymy ich być myślącymi ekspertami, liderami, którzy są też kompetentnymi coachami.
Również każdy prowadzący zajęcia w ramach Studium jest coachem uniwersalnym oraz ekspertem, z kilkoma rolami zawodowymi: coacha, psychologa, menedżera, psychoterapeuty, trenera, doradcy dla firm i biznesu.
Dlatego nie warto skupiać się na pytaniu jakiego coachingu się uczyć  – osobistego czy biznesowego? Coaching jest jeden, a my uczymy tak, żeby móc odpowiedzieć na każdą potrzebę Klienta. I móc wykorzystać kompetencje coachingowe do własnego, wybranego modelu pracy.
Pytała Barbara Holli, specjalistka ds. social media, koordynatorka projektów szkoleniowych m.in. na Uniwersytecie Warszawskim.