Coach powinien być przede wszystkim ekspertem

 

Często usłyszycie, że coach nie musi mieć wiedzy, którą posiada klient, bo to klient generuje rozwiązania.

Jest to prawda, ale tylko częściowo.

– Coach powinien być przede wszystkim ekspertem.

Coaching ma swoje źródła w:
– mentoringu (zanim nazwano go mentoringiem , wcześniej wsparcie doświadczonego pracownika dla mniej doświadczonego określano jako superwizja);
– sporcie (słynny Timothy Gallwey i „Inner game”);
ale przede wszystkim:
doradztwie i wsparciu psychologicznym w organizacjach. Coaching wyrósł jako narzędzie doradców, którzy szukali rozwiązań razem z klientami, wiedząc, że Ci mają najlepszą wiedzę o swoich organizacjach. Cytując „doradca stał się partnerem rozważań”.

To ważne, by pamiętać, że jest to nadal aktualne. Wspierając organizacje musisz być przede wszystkim ekspertem, doradcą, który może wykorzystać coaching wtedy, kiedy jest to adekwatne narzędzie.

Ekspert z kolei powinien dysponować odpowiednią i aktualną wiedzą.

A dla ilustracji zdjęcie z wrześniowego Zjazdu Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Organizacji. Na zdjęciu twórczyni podejścia MLC Mirosława Huflejt-Łukasik oraz Joanna Barakomska i Agnieszka Ert-Eberdt – ekspertki – doradczynie, coachki, mentorki, mądre i doświadczone oraz ciekawe aktualnej  wiedzy.